Baswaren henkilöstömäärä kasvoi 241 henkilöllä vuoden aikana ja se oli 1 423 vuoden 2012 lopussa. Intian henkilöstön määrä kasvoi vuoden aikana eniten. Baswarelaisten määrä kasvoi myös alkuvuoden saksalaisen verkkolaskuoperaattori First Businesspost GmbH:n hankinnan myötä.

Ulkomaan yksiköissä työskentelevien osuus henkilöstöstä nousi verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Tilikauden lopussa 64,4 prosenttia Baswaren henkilöstöstä työskenteli Suomen ulkopuolella ja 35,6 prosenttia Suomessa. Myynnissä ja markkinoinnissa työskenteli 11,3 prosenttia, konsultoinnissa ja palveluissa 57,8 prosenttia, tuotekehityksessä 24,7 prosenttia ja hallinnossa 6,2 prosenttia henkilöstöstä. Henkilöstön keski-ikä oli 34,0 vuotta. Henkilöstöstä 24,3 prosenttia oli suorittanut ylemmän ja 29,6 prosenttia alemman korkeakoulututkinnon. Naisia oli 22,8 prosenttia ja miehiä 77,2 prosenttia henkilöstöstä.

Henkilöstö vahvan kasvustrategian takana

Henkilöstön rekrytointia ja osaamista suunnattiin Baswaren muutosprosessia ohjelmistoyrityksestä palveluyritykseksi tukevaksi. Tämä on edellyttänyt keskittymistä omiin tuotteisiin, niiden kehittämiseen kaikenkokoisten yritysten käyttöön ja tarkasti segmentoituun markkinointiin kaikilla markkina-alueillamme samanaikaisesti kuin asiakaspalvelumalleja on kehitetty. Yhtiön kannattavuuden kehittäminen perustuu eritoten toistettavan myynti- ja toimitusmallin käyttöönottoon sekä maailmanlaajuisen tehokkaan palvelutuotantoverkoston kehittämiseen. Syksyllä päivitetyn, vahvan kasvustrategian viestintään ja henkilöstön sitouttamiseen strategian toteuttamiseksi on myös panostettu voimakkaasti loppuvuoden aikana.

Koko henkilöstön kattava kannustinjärjestelmä

Basware on panostanut henkilöstön sitouttamiseen ja kannustamiseen koko henkilöstön kattavalla bonusohjelmalla. Helmikuussa julkaistiin myös uusi konsernin avainhenkilöiden osakepohjainen kannustinjärjestelmä. Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi sekä sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden omistukseen perustuva palkkiojärjestelmä.

Tuotekehitys ja Alusta

Baswaren tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat vuonna 2012 yhteensä 17 884 tuhatta euroa ja ne vastasivat 15,7 prosenttia liikevaihdosta. Menot kasvoivat edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,5 prosenttia. Tuotekehityksessä työskenteli vuoden 2012 lopussa 351 henkilöä, josta 162 henkilöä Intiassa.

Vuonna 2012 tuotekehitysmenoihin vaikutti eritoten Baswaren uuden sukupolven Alusta -ohjelmistojen kehittäminen. Vuoden alussa markkinoille tuotu Alusta-teknologia kokoaa yhteen Baswaren talousprosessiosaamisen sekä käytön mukaan veloitettavat pilvipalvelut, jotka takaavat sujuvan sähköisen asioinnin avoimen verkon kautta kaikenkokoisille organisaatioille. Yhtiön uuden sukupolven tuotekokonaisuutta pyritään tarjoamaan voimakkaasti myös palveluna. Alusta-teknologia tukee Baswaren strategista muutosta ja tulee parantamaan yhtiön kilpailukykyä.