Basware tiedotti päivitetystä strategiasta ja tavoitteista vuoden 2015 loppuun asti syyskuussa 2012. Päivitetyssä strategiassa painotetaan maailmanlaajuisen kasvun vahvistamista sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, mikä mahdollistaa liikevoittomarginaalin positiivisen kehityksen.

Baswaren strategia lyhyesti:

Keskeisiä tavoitteita ovat välitettyjen transaktioiden määrän voimakkaan kasvattamisen lisäksi markkina-aseman vahvistaminen valituilla avainmarkkinoilla, palvelujen ja tuotteiden tarkempi segmentointi kaikenkokoisille yrityksille, eritoten huomioiden pienet ja keskisuuret yritykset, sekä asiakasuskollisuuden kehittäminen ja yhtiön kannattavuuden parantaminen.

150 miljoonaa välitettyä transaktiota vuonna 2015

Basware pyrkii vuoden 2015 loppuun mennessä olemaan maailman suurin verkkolaskujen ja muiden sähköisten sanomien verkosto ostajille ja toimittajille. Baswaren tavoitteena on saavuttaa 150 miljoonaa välitettyä transaktiota vuonna 2015.


Liikevaihdon tavoitteena on 15–30 prosentin vuotuinen kasvu, mitä tukee automatisointipalveluiden yli 50 prosentin vuotuinen kasvu. Baswaren pitkän aikavälin liikevoittomarginaalin tavoite on 15–20 prosenttia liikevaihdosta, parantuen strategiakauden loppua kohden. Jatkuvien tuottojen osuutta pyritään kasvattamaan 70 prosenttiin liikevaihdosta. Suurin osa kasvusta tulee SaaS- ja verkkolaskutuksen skaalautuvista palveluista, jotka parantavat kannattavuutta.

Hankinnasta maksuun (P2P) -ratkaisujen maailmanlaajuinen markkinajohtajuus

Basware on hankinnasta maksuun (P2P) -ratkaisujen maailmanlaajuinen markkinajohtaja, jonka laskuautomaatio- ja ostolaskuohjelmistoilla on lähes 2 000 ohjelmisto- ja SaaS-asiakasta. Lisäksi Baswarella on noin 800 000 aktiivista asiakasyritystä, jotka käyttävät Baswaren laskujen ja hankintasanomien toimittaja- ja asiakasverkostoa. Baswaren avainmarkkinoiden – hankinnasta maksuun -ohjelmistojen ja verkkolaskutuksen – odotetaan kasvavan merkittävästi muutaman seuraavan vuoden aikana erityisesti niillä maantieteellisillä alueilla, joilla Baswarella on jo vahva asema.

Baswaren liiketoiminta perustuu hankintaprosessien ja osto- ja myyntilaskujen käsittelyn automatisointiin sekä organisaatioiden sisällä että niiden välillä. Baswaren kaikki tuotteet ja palvelut ovat saatavilla maailmanlaajuisesti pilvipalveluna. Palveluiden tuotanto on keskitetty muutamiin keskuksiin, jotka täyttävät yksityisen ja julkisen sektorin tiukimmatkin palvelutasovaatimukset.

Baswaren tuote- ja palvelustrategia perustuu hankinnasta maksuun -ratkaisujen kategoriajohtajuuteen. Tuotestrategian keskiössä on alkuvuonna 2012 markkinoille tuotu Alusta, joka on joustava ja pilvipohjainen, avoimiin standardeihin perustuva hankinnasta maksuun -teknologia-alusta. Alustaa tarjotaan ensisijaisesti SaaS -palveluna. Yhtiö panostaa voimakkaasti myös nykyisten asiakkaidensa siirtymiseen Alustan käyttäjiksi. SaaS-palvelujen lisäksi myös pilvipalvelut kasvavat tulevaisuudessa.

Uudistettu myynti- ja markkinointimalli

Vahvemman kasvun saavuttamiseksi kaikenkokoiset ostaja- ja toimittaja-asiakkaat segmentoidaan tarkemmin. Pääkohderyhmänä ovat erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset. Suoramyynnin lisäksi kasvua tavoitellaan verkkokaupan sekä uudistetun kanavastrategian avulla. Basware etsii uusia kanavakumppaneita, jotka tarjoavat talousprosessien ulkoistamista globaaleille organisaatioille. Pienille ja keskisuurille yrityksille kumppaneiksi haetaan muun muassa toimialakohtaisia palveluyhtiöitä ja tilitoimistoja. Kumppanit voivat toimia joko virtuaalioperaattoreina tai myyntiedustajina. Näiden lisäksi orgaanista kasvua tuetaan yritysostoilla.

Baswaren tuotteet ja palvelut ovat saatavilla maailmanlaajuisesti. Palvelutarjontaa ja toimituksia toimittaja-asiakkaille vahvistetaan samalla kun panostetaan myyntiin valituilla avainmarkkinoilla suuremman markkinaosuuden saavuttamiseksi hankinnasta maksuun -ohjelmistoissa ja palveluliiketoiminnassa. Näillä markkinoilla on huomattava kasvumahdollisuus kokonaismarkkinaosuuden ja verkkolaskujen osalta sekä orgaanisesti että mahdollisten yritysostojen muodossa.

Baswaren tuotteiden ja palvelujen uusien asiakkaiden määrää on tavoite kasvattaa merkittävästi strategiakauden aikana. Uusasiakashankintaa tuetaan eritoten keskittämällä ja automatisoimalla markkinointiprosesseja.

Kannattavuuden parantaminen strategiakaudella

Strategian toteuttaminen parantaa yhtiön kannattavuutta monin eri tavoin strategiakauden aikana. Kasvun edellyttämät investoinnit vaikuttavat tuloksentekokykyyn lyhyellä aikavälillä.

  •  SaaS- ja verkkolaskutusliiketoiminnan etuna on skaalautuvuus: yhteiset tekniset alustat mahdollistavat asiakasmäärän kasvattamisen ilman investointeja infrastruktuuriin samassa suhteessa liikevaihdon kasvun kanssa.
  • Kumppanikanava ja verkkokauppa parantavat kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Verkkoasiointiin ja -kaupankäyntiin investoidaan voimakkaasti strategiakauden aikana.
  • Standardoidut tuotteet ja palvelut mahdollistavat resurssien optimaalisen käytön ja skaalautuvat prosessit koko yhtiössä.
  • Edullisemman kustannustason resurssien käyttöä lisätään entisestään maailmanlaajuisesti kasvavan liiketoiminnan tarpeiden mukaan. Nykyisen tuotekehitystyön ja automatisointipalvelujen tuotannon lisäksi offshoring-toimintaa jatketaan asiakastuessa, projektien toimituksessa ja sisäisissä tukitoiminnoissa.